AdRank – teraz w AdWords liczą się szczegóły

Jeśli Google wprowadza zmiany w usługach AdWords, najczęściej kojarzy nam się to z podniesieniem stawek. Jednak nie tym razem. Gigant z Mountain View, dał nam do dyspozycji narzędzie, dzięki któremu, przy zachowaniu tych samych stawek (a nawet ich obniżeniu), reklama może pojawić się na wyższej pozycji. W jaki sposób?

AdRank – liczy się jakość
Reklama sponsorowana w AdWords, do tej pory polegała na wyznaczeniu maksymalnej stawki CPC skalkulowanej z Wynikiem Jakości. Po wprowadzeniu zmian, rozszerzenie AdRank zadba, by lepsze kampanie górowały nad tymi mniej przemyślanymi - nawet jeśli, te drugie będą lepiej opłacane. Zostanie uwzględnione przede wszystkim zaangażowanie reklamodawców. Dlatego warto uzupełnić wszystkie wymagane i niewymagane dane, mogące pomóc w lepszej komunikacji z klientem. Powinno się zadbać np. o linki do kategorii produktowych, czy odpowiednich podstron. Nowy algorytm wspiera również formaty reklam, które sprawdzają się lepiej (są bardziej widoczne, częściej klikane). W przypadku dwóch kampanii z tą samą stawką CPC, faworyzowana będzie ta, która (wg. Google) ma lepszy format. Nie bez wpływu pozostaną również rozszerzenia kampanii AdWords – im trafniejsze i lepiej zoptymalizowane – tym większa szansa powodzenia. Dobrze jest więc próbować różnych kombinacji, aby osiągnąć najlepsze rezultaty i przebić konkurencję.

Rozszerzenie AdRank, przynajmniej na razie, dotyczy kampanii wyświetlających się w wyszukiwarce.

Pozycja i ranking reklamy
To, w jakiej kolejności będą wyświetlane reklamy na stronie lub w wyszukiwarce zależy od jej pozycji w rankingu. Im wyższa pozycja kampanii, tym lepsza widoczność dla klientów. Z punktu widzenia reklamodawcy istotne jest, aby zadbać o jak najlepsze wyniki, które realnie przełożą się na interakcje użytkowników, a co za tym idzie - zyski z kampanii. Jak wspominałem pozycja reklamy jest obliczana według stawki oraz wyniku jakości. Używając stawek CPC (cost per click) reklamodawca opłaca koszty za pojedyncze kliknięcie. Wynik Jakości, to natomiast składowa wielu czynników – trafności słów kluczowych, tekstów reklam i stron docelowych. Co w takim razie zrobić, aby poprawić pozycję swojej reklamy? Oczywiście można podnieść stawkę lub poprawić swój Wynik Jakości. Od czasu dodania rozszerzenia AdRank, ta druga opcja jest przeważająca i może przynieść lepsze efekty, niż podnoszenie cen.

Chociaż Google jak zwykle, nie podaje pełnych danych na temat obliczania Wyniku Jakości, wiemy, że na ten współczynnik wpływają takie czynniki jak:

  • Oczekiwany współczynnik CTR, częściowo zależny od historycznego CTR słowa kluczowego,
  • Historyczny współczynnik klikalności adresu URL,
  • Historia konta,
  • Jakość reklamowanej strony,
  • Trafność słów kluczowych dla reklamy i dla wyszukiwania,
  • Skuteczność geograficzna, czyli w regionach do których kierowane są kampanie,
  • Skuteczność reklam na różnych urządzeniach docelowych (PC, laptopy, urządzenia mobilne).

Informacje uzyskane ze współczynnika Wynik Jakości są wykorzystywane do różnych celów. Oczywiście najważniejszym jest pozycja Twojej reklamy w rankingu, ale nie tylko. Dzięki dobremu wynikowi można uzyskać większą szansę na wyświetlenie na pierwszej stronie i niższe CPC – oznacza to mniejszą stawkę za jedno kliknięcie, przy lepszej widoczności reklamy. Wynik Jakości określa również, czy dla danej reklamy będą dostępne pewne rozszerzenia. Niektóre wymagają minimalnego Wyniku Jakości, inne znacznie większego.

Jak widać, w rankingu AdWords nie tylko cena gra kluczową rolę, ale również (a może przede wszystkim) zaangażowanie. Warto więc zadbać aby kampanie były przydatne dla użytkowników, trafne, przemyślane i dobrze zoptymalizowane. Można w ten sposób zaoszczędzić sporo pieniędzy i poprawić skuteczność reklamy.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 1148

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót