Authorship – pokaż twarz w wyszukiwarce

Authorship – pokaż twarz w wyszukiwarce

O tym, że pozycjonowanie jest trudną sztuką, wie każdy, kto poważniej zagłębił się w temat. Jednym z czynników oddzielających wartościowy kontent od śmieciowego jest Author Rank, czyli najogólniej rzecz biorąc, algorytm identyfikujący dobrych autorów i eliminujący działania spamerów. Posiadanie wysokiej reputacji Author Rank, ma duże znaczenie w ocenie naszej strony przez Google.

Czym jest Google Authorship?

Authorship to stosunkowo młode narzędzie, pozwalające na wyświetlanie zdjęcia autora wpisu, w wynikach wyszukiwarki. I nie jest to czysto estetyczna funkcja, gdyż realnie przekłada się na klikalność (CTR) strony. Najbardziej zauważalną korzyścią, płynącą z wyświetlania zdjęcia autora w wynikach wyszukiwania, jest oczywiście przyciąganie uwagi użytkowników. Zgodnie z zasadą im bardziej się wyróżniasz, tym lepiej Cię widać. Badania Google pokazują, że choć pierwsze wyniki nadal skupiają największą uwagę, to adnotacje społecznościowe mogą ściągnąć wzrok użytkowników nawet na dół strony - czyli tam, gdzie zwykle nikt nie patrzy. Tak więc umiejętnie wykorzystując przypisanie autorstwa, atrakcyjny nagłówek i opis linku, można zyskać znacznie lepsze CTR niż dotychczas, nie będąc nawet w topce najlepszych wyników.

Authorship to nie tylko lepsza klikalność strony, ale również bezpieczeństwo. Wpis z przypisanym autorstwem, będzie zabezpieczony przed kopiowaniem. Dzieje się tak dlatego, że Google zostało poinformowane kto jest prawdziwym autorem wpisu i w przypadku kradzieży treści, wyszukiwarka będzie promować wersję oryginalną.

Authorship - dla kogo?

Skoro określenie autorstwa tak dobrze wpływa na klikalność strony, to czy warto oznaczać w ten sposób wszystkie treści? Authorship najlepiej sprawdza się przy często aktualizowanych witrynach. A więc wszelkiego rodzaju blogi, portale informacyjne czy strony z wartościowymi artykułami. Określanie autorstwa będzie natomiast niezbyt przydatne, w przypadku statycznych stron-wizytówek np. firmowych, nie posiadających kanału aktualności. Nie można jednak z góry założyć, że Authorship sprawdzi się w danym przypadku, a w innym nie. Wszystko zależy od preferencji i potrzeb autora.

Podstawą dobrego działania znacznika Authorship jest posiadanie Brand Page, czyli profilu firmowego na Google+ oraz połączenie go ze stroną internetową. W tym przypadku nie ma ograniczeń i każda firma, której zależy na budowaniu wizerunku w internecie powinna posiadać profil branżowy na Google+. Samo określenie autorstwa nie przekłada się bezpośrednio na wysokość w wynikach wyszukiwarki, jednak umiejętne wykorzystanie sieci społecznościowych, udzielanie się i dbanie o wzajemne relacje między autorami oraz odbiorcami, przynoszą doskonałe rezultaty.

Konfiguracja Google Authorship

Do prawidłowej konfiguracji usługi konieczne jest posiadanie profilu Google+. Trzeba zadbać o odpowiedni profilowy awatar, gdyż właśnie to zdjęcie będzie wyświetlane przy wynikach w wyszukiwarce.
W zakładce „O mnie”, w rubryce „Udzielam się w…” należy dodać adres strony głównej serwisu. Kiedy wykonamy już tę czynność, trzeba przystąpić do edycji witryny i na wszystkich podstronach lub artykułach danego autora dodać atrybut rel=author.
Oto przykład: <a href="https://plus.google.com/1111111111111?rel=author">Jan Kowalski</a>

Z początku może być  z tym trochę zachodu, zwłaszcza, jeśli mamy do oznaczenia wiele stron, jednak dodawanie tagu na bieżąco, wraz z aktualizacją treści nie jest już takie uciążliwe.

Znacznie prościej można osiągnąć ten efekt w przypadku stron opartych na Wordpressie. Wystarczy zainstalować wtyczkę Author Link i w części „Dane kontaktowe” wkleić link wykorzystujący atrybut rel=author.

Testowanie

Po konfiguracji strony warto sprawdzić czy wszystko działa poprawnie. Do tego celu można skorzystać z narzędzia Structured Data Testing Tool, które wyświetli nam link w takiej formie, w jakiej widzielibyśmy go w wynikach wyszukiwania. Jeśli wszystko zostało wykonane poprawnie, nowe strony pojawią się w wyszukiwarce z Authorship od razu po zindeksowaniu. W przypadku wyników archiwalnych należy poczekać kilka dni na zaktualizowanie.

I to wszystko

Authorship to doskonałe narzędzie wpływające nie tylko na CTR strony, ale również na identyfikację naszej osoby z daną treścią i oczywiście pozwalające zabezpieczyć zawartość przed kopiowaniem.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 1212

Autor

Jerzy A.
Social Media Copywriter
Twórca contentu do serwisów www oraz social media, bloger, dziennikarz obywatelski, pisarz, ratownik medyczny (szkoli z pierwszej pomocy). Zawodowy obserwator świata, niestrudzony odkrywca nowych słów i górskich szlaków.

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót