„Europejski YouTube” teraz w rękach Orange!

„Europejski YouTube” teraz w rękach Orange!

Francuska sieć komórkowa Orange będzie w posiadaniu 49% udziałów drugiego po YouTube, największego serwisu internetowego umożliwiającego wymianę plików wideo. Wartość tej transakcji to 58,8 mln euro. Dla porównania Google w 2006 roku za YouTube zapłacił 1,65 mld dolarów. Cena wydaje się być zatem okazyjna.

Dailymotion - bo o nim właśnie mowa - nazywany jest „europejskim YouTube”. Założony został w Paryżu i od początku miał stanowić konkurencję dla amerykańskiego brata. Domena Dailymotion.com zarejestrowana została zaledwie miesiąc po tym, jak powstał YouTube. Główna idea europejskiego serwisu zawarta jest w jego haśle reklamowym – „Regarder, publier, partager (fr. Oglądać, publikować, dzielić się ). Jego początki nie były co prawda łatwe, ale dziś Dailymotion może pochwalić się coraz lepszymi wynikami. Tylko w październiku 2010 roku według danych firmy odwiedziło go 93 mln użytkowników. Biorąc pod uwagę wzrost zainteresowania tego typu serwisami oraz niesamowity sukces YouTube fakt, że francuska sieć komórkowa skusiła się na zakup udziałów w Dailymotion, wcale nie dziwi. Dla porównania w październiku 2010 roku YouTube odnotowało 480 mln użytkowników, z czego 11,2 mln w Polsce.

49% udziałów to jeszcze nie wszystko. Zgodnie z przyjętymi ustaleniami od 2003 roku France Telecom (właściciel Orange) ma stopniowo przejmować kolejne udziały aż do uzyskania pełnego pakietu akcji. Nie bez znaczenia jest fakt, że Orange i Dailymotion mają wspólnego akcjonariusza. Jest nim francuski rządowy fundusz FSI, który jest właścicielem 14% akcji France Telecom, a w 2009 roku zainwestował 7,5 mln euro w rozwój Dailymotion.

Po co Orange Dailymotion? Otóż serwis ten jest elementem nowej strategii firmy. Prezes France Telecom - Stephane Richard pragnie w ten sposób poprawić wyniki ekonomiczne Orange oraz sytuację wewnętrzną w firmie. W ostatnich latach France Telecom wstrząsnęła seria samobójstw wśród zatrudnionych w firmie pracowników. W 2008 i 2009 roku życie odebrało sobie 35 pracowników koncernu, w tym niektórzy w miejscu pracy. W 2010 miało miejsce kolejne kilkanaście samobójstw. Firma postanowiła zatem podjąć działania, które mają podnieść morale pracowników. Pomóc ma jej w tym m.in. Dailymotion.

France Telekom przewiduje także zysk związany z emisją reklam. Zdaniem prezesa firmy serwisy udostępniające pliki wideo zarabiają wielkie pieniądze korzystając z sieci komórkowych, jednak nie dzielą się z nimi zyskami. W związku z tym postanowił on zainwestować w Dailymotion, aby tym samym mieć udział we wspomnianych wcześniej korzyściach majątkowych. Czas pokaże czy uda się strategię tę zrealizować.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 695

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót