Internet mobilny na dobre zagościł w Polsce

Internet mobilny na dobre zagościł w Polsce

Dziś dostęp do internetu z poziomu telefonu komórkowego nikogo już nie dziwi. Operatorzy kuszą nas coraz lepszymi ofertami, większymi limitami przesyłanych danych oraz dużymi prędkościami. Nic więc dziwnego, że mobilny internet szybkim krokiem podbija także polski rynek. Z danych GfK Polonia wynika, że tylko w 2009 roku Polacy zakupili przeszło milion smartfonów. W roku 2010 liczba ta była jeszcze większa. Dostępność tych urządzeń oraz coraz bardziej korzystne ceny sprawiają, że rozwój rynku mobilnego następuje w lawinowym wprost tempie.

„Bezprzewodowy Internet to luksus, który sobie cenię. Nonsens, to żaden luksus”

Tymi słowami sieć telefonii komórkowej Play oferowała swój bezprzewodowy internet. Okazuje się, że dla Polaków świat mobilnego dostępu do sieci staje się coraz bardziej powszechny. Według raportu sporządzonego przez amerykańską firmę Akamai, Polska należy do czołówki krajów, w których internet mobilny zdobywa największą popularność. Dane wskazują, że aż 5,3% naszego ruchu internetowego generowane jest przy użyciu wyżej wspomnianych łączy. Swobodnie korzystamy z nowoczesnych technologii w najróżniejszych strefach życia. Z raportu „Mobilność 2010” dowiadujemy się z kolei, że osoby korzystające z bezprzewodowej sieci mają wysoką samoocenę oraz są optymistami. Internet mobilny wykorzystują do kontaktów z rodziną oraz znajomymi, a także do poszukiwania informacji na dany temat. 26% badanych deklaruje, że wyżej opisany rodzaj dostępu do sieci pomaga im podczas uczenia się, kolejne 26% korzysta z nowoczesnych technologii internetowych bo czują się bardziej mobilni, a aż 47% uczestników badania podkreśla, że technologia „bez kabla” pozwala im poczuć się wolnymi.

M-commerce

Internet mobilny to jednak nie tylko łatwy dostęp do informacji, możliwość stałego kontaktu ze znajomymi i rodziną, czy też sposób na zabicie nudy w środkach komunikacji miejskiej. Jest to także potężne narzędzie, które pozwala na skuteczną sprzedaż produktów i usług w sieci. Okazuje się, że polscy użytkownicy mediów mobilnych mają dość spore doświadczenie w m-commerce. Tak wskazują wyniki badania Mobile Exposure, zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2010 przez TNS Global. Według nich 33% użytkowników internetu mobilnego zapłaciło za coś przy pomocy telefonu komórkowego (w dowolny sposób, także przez SMS), 36% dokonało w podobny sposób rezerwacji miejsc, a 40% zamierza w przyszłości dokonać zakupów przez telefon komórkowy.Dla rynku m-commerce ważne jest również to, że 28% badanych zauważyło reklamę w czasie przeglądania stron internetowych przez telefon i aż 16% przynajmniej raz na nią kliknęło. Również 16% uczestników programu przyznało, że jest zainteresowanych reklamą mobilną (podobnie jest we Francji oraz Hiszpanii).

Co to oznacza? W praktyce oznacza to, że firma, która dąży do skutecznej sprzedaży swoich usług czy produktów w sieci powinna już dziś zainwestować w mobilną promocję. Z pewnością będzie to także korzystne dla samych użytkowników korzystających z sieci przy pomocy telefonu komórkowego. W chwili obecnej niewiele jest bowiem mobilnych stron i sklepów internetowych. Nic tak bardzo nie odstrasza natomiast jak niefunkcjonalny i nieużytecznych serwis www. Na ekranie telefonu standardowa strona prezentuje się w zupełnie inny sposób niż na monitorze komputera. Co ważne, choć mobilny internet jest coraz szybszy i operatorzy usług telekomunikacyjnych oferują nam już prędkości rzędu 21 mb/s, to należy pamiętać, że nadal jest on w fazie rozwoju, a telefony mają mniejsze możliwości niż komputery stacjonarne. Ciężkie, naszpikowane grafiką i multimedialnymi elementami strony www ładują się długo i nierzadko użytkownicy mobilnej sieci rezygnują z ich wyświetlenia właśnie z uwagi na czas oczekiwania.

Jak powinna wyglądać mobilna wersja strony internetowej?

Przede wszystkim zanim przystąpimy do jej projektowania należy sobie zdać sprawę z tego, że osoba korzystająca z internetu przy pomocy telefonu komórkowego zainteresowana jest wyłącznie najważniejszymi informacjami. Niekoniecznie ma ona ochotę i czas na oglądanie bogatej galerii czy też filmów, choć użytkownicy smartfonów mają technicznie taką możliwość. Warto zwrócić uwagę na fakt, że większość osób poszukuje informacji w sieci mobilnej pod presją czasu. Wówczas wygrywa ten, kto szybciej „poda je użytkownikowi na tacy”. Najważniejsze cechy mobilnej strony to brak zbędnych grafik, płynna szerokość, font bezszeryfowy i rezygnacja z nadmiernego stylowania. Twórcy tego typu witryn bardzo często ograniczaj zasoby danej strony do minimum. Nie mniej jednak niektórzy (co się ceni!) dodają także nowe funkcjonalności, które co prawda w przypadku stacjonarnego internetu są zbędne, ale okazują się niezastąpione przy korzystaniu z sieci poza domem. Przykładem tego może być mobilna porównywarka cen nokaut.pl. Oszczędność w grafice i przejrzysty układ został w tym przypadku uzupełniony o bardzo ciekawe funkcjonalności np. możliwość wpisania kodu kreskowego przedmiotu i własnej lokalizacji. Na tej podstawie Nokaut poda okoliczne sklepy, w których znalazł tańszy odpowiednik produktu. Warto również zrezygnować z reklam, które zwiększają czas ładowania się witryny – tak zrobiono np. na m.wykop.pl. Mobilny wykop został pozbawiony dużych graficznych kreacji, które często taki irytują użytkowników tego serwisu. Dlatego też część z nich korzysta z mobilnej strony nawet na komputerze stacjonarnym.

Podsumowując, era internetu mobilnego rozpoczęła się na dobre. W chwili obecnej niewiele firm wykorzystuje ten trend do promocji własnego przedsiębiorstwa. To błąd! Otwarcie na innowacje oraz elastyczność i dopasowanie się do panujących na rynku warunków to doskonała recepta na sukces.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 695

Komentarze

« powrót