Nadchodzi era f-commerce!

Nadchodzi era f-commerce!

Czyżby e-commerce powoli odchodziło do lamusa? Póki co właściciele sklepów internetowych nie muszą się martwić, nie mniej jednak powinni przygotować się na nadchodzące zmiany. Już teraz handlowcy zaczynają masowo otwierać na Facebook-u swoje sklepy. Można w nich kupić perfumy, skarpetki, kwiaty a nawet komputery. Jak się okazało Facebook może również stanowić spore zagrożenie dla platform aukcyjnych takich jak eBay czy nasze polskie Allegro. W marcu bieżącego roku ruszył serwis Sprzedajemy.pl, który stanowi alternatywę dla portalu aukcyjnego Allegro. Z założenia ma on umożliwiać zawieranie łatwych i bezpiecznych transakcji bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z wystawieniem towaru. Platforma Sprzedajemy.pl wyróżnia się zatem prostą i intuicyjną obsługą oraz brakiem jakichkolwiek opłat czy prowizji, co cieszy wielu sprzedawców niezadowolonych z konieczności dzielenia się swoim zyskiem z Allegro. Ze względu na bezpieczeństwo transakcje zawierane są lokalnie, bezpośrednio pomiędzy sprzedającym a kupującym. Co ciekawe, aby dodać swoją ofertę wystarczy posiadać konto na Facebooku.

Póki co nieśmiałe jeszcze sukcesy handlowców wykorzystujących Facebooka do sprzedaży swoich produktów i usług zachęcają analityków i specjalistów do „gdybania” na temat f-commerce. Jeśli sięgniemy pamięcią wstecz przypomnimy sobie, że tak samo zaczynał e-commerce, który okazał się później bardzo skutecznym i co ważne dochodowym kanałem dystrybucji. Zastanawiające jest, że inwestorzy wycenili ten najpopularniejszy obecnie serwis społecznościowy na bagatela 50 mln dolarów. Gdyby zatem nie wierzono w to, że wkrótce stanie się on potężnym narzędziem służącym do zarabiania realnych pieniędzy, to czy ta wycena osiągnęłaby aż tak wysoki pułap? Zapewne nie. Serwis Sprzedajemy.pl jest tylko kolejnym pomysłem na wykorzystanie rosnącej wciąż popularności Facebooka do rozwijania własnego biznesu. Wszystko zaczęło się od internetowej kwiaciarni 1-800 Flowers, która zaproponowała swoim klientom możliwość zakupu kwiatów bezpośrednio z pozycji wspomnianego wyżej portalu społecznościowego. Jej sukces zachęcił kolejnych przedsiębiorców do próbowania swoich sił w f-commerce („f” od nazwy portalu Facebook). Kiedy ku swojemu zaskoczeniu znana firma Procter&Gamble w trakcie testów sprzedała na facebooku w ciągu zaledwie jednej godziny tysiąc paczek pampersów, decyzja o przeniesieniu do tego portalu aż 29 swoich marek była oczywista.

Choć już dziś nie ma najmniejszych wątpliwości, że Facebook rośnie na potężnego gracza na arenie handlu, to nie oszukujmy się, f-commerce rządzi się swoimi prawami, które dopiero poznajemy i uczymy się je wykorzystywać. Sprzedaż na Facebooku nie jest zatem dla każdego. Aby zachęcić fanów do zakupu swoich produktów trzeba zaproponować im coś więcej niż w tradycyjnym sklepie. Niemniej jednak przedsiębiorców nie zniechęca ten fakt. Na zachodzie w chwili obecnej z powodzeniem działa już kilkadziesiąt tysięcy f-sklepów. Choć w Polsce f-commerce dopiero raczkuje, to również mamy przynajmniej kilkaset sklepów wpisujących się w ten nowy trend. Niestety sama sprzedaż w nich jak się okazuje wcale nie wygląda tak różowo. Użytkownicy są bowiem przyzwyczajeni do korzystania z tradycyjnych sklepów internetowych i trudno jest ich przekonać do tego, że nowy f-sklep ma im do zaoferowania coś znacznie lepszego. Dlatego też na razie serwisy społecznościowe stanowią ogromne pole do nauki skutecznej sprzedaży w social media. Zanim nauczymy się je właściwie wykorzystywać do tego celu minie jeszcze trochę czasu. Na razie natomiast mogą one dalej służyć nam jako źródło cennych informacji oraz narzędzie do prostej i szybkiej komunikacji.Widoczne jest również i to, że właściciele Facebooka sami jeszcze do końca nie wiedzą w jaki sposób wykorzystać jego potencjał w handlu. Wprowadzają rabaty dla użytkowników, testują zniżki przy zakupach grupowych oraz przeprowadzają szereg innych działań, które mogłyby im dostarczyć wartościowej wiedzy na temat tego jak skutecznie promować i rozwijać f-sklepy.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 729

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót