Responsive Web Design – dobry krok w stronę optymalizacji

Ewolucja stron internetowych i szybko zmieniające się trendy, stawiają przed programistami wiele wyzwań. W ciągu zaledwie kilku lat przeszliśmy od prostych stron opartych na języku html, po skomplikowane, w pełni zindywidualizowane serwisy, posiadające mnóstwo możliwości. Rozwój technologii mobilnych spowodował, że coraz częściej serfujemy po Sieci nie tylko na domowych komputerach, ale również na urządzeniach mobilnych. Dlatego podczas tworzenia strony internetowej warto zwrócić szczególną uwagę no to, by strona dobrze wyglądała nie tylko na klasycznym PC-ie, czy laptopie, ale także na smartfonach, tabletach i pozostałych urządzeniach mobilnych.

Można ten cel osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zrobienie dwóch odrębnych wersji serwisów – na urządzenia stacjonarne i przenośne. Jednak wiąże się to z koniecznością administracji dwoma serwisami osobno, problemami z optymalizacją pod kątem SEO i oczywiście zwiększonymi kosztami.

Drugą, coraz popularniejszą możliwością są strony RWD (Responsive Web Design). Dzięki użyciu reguł CSS3 witryna automatycznie dopasuje się do urządzenia na którym jest przeglądana. Oznacza to, że wystarczy jedna wersja strony internetowej, zamiast dwóch oddzielnych. CSS3 pozwala na bardziej elastyczne podejście do projektowania stron na różne urządzenia, zapewniając płynne dostosowanie zawartości witryny do wymiarów, rozdzielczości i orientacji ekranu. Jednak wraz ze zmianą wyglądu pojawiają się pewne problemy z wyświetlaniem. Aby temu zapobiec należy wyznaczyć graniczne rozdzielczości, powodujące zmianę layoutu, czyli tzw. breaking points. Ta funkcja pozwala na dynamiczną zmianę położenia poszczególnych elementów w zależności od szerokości i orientacji ekranu.

RWD – za i przeciw.

Zarówno strony RWD, jak i klasyczne mają swoje plusy i minusy. Zanim zdecydujesz się na którąś wersję, warto zastanowić się jakie funkcjonalności ma spełniać witryna. Jeszcze do niedawna bardziej popularne było tworzenie odrębnych wersji na urządzenia stacjonarne i mobilne, jednak wraz z rozwojem techniki coraz częściej stosuje się rozwiązanie, jakie przynosi Responsive Web Design. Niestety jeśli strona jest zbyt skomplikowana lub zawiera zbyt dużo ciężkich elementów, lepszym rozwiązaniem może okazać się wersja mobilna.

Zalety i wady wersji mobilnej witryny.

Główną zaletą oddzielnych wersji stron na urządzania stacjonarne i przenośne jest brak konieczności przebudowy starej witryny. Ponadto interfejs zostanie przystosowany do urządzeń mobilnych, dzięki czemu strona szybciej się zładuje. Niestety ta wersja nie jest pozbawiona wad. Przede wszystkim witryna zostanie nadmiernie uproszczona względem możliwości sprzętu i straci część funkcjonalności. Kolejnymi minusami są: zbyt okrojona użyteczność na urządzeniach o lepszych parametrach i brak adaptacji do rozdzielczości ekranu. Także koszty wdrożenia dwóch wersji mogą okazać się kłopotem.

Zalety i wady strony w wersji Responsive Web Design.

Strony RWD sprawdzają się doskonale dzięki możliwości dostosowania do każdego urządzenia, wyjątkowej elastyczności, wygody użytkowania i łatwej implementacji. Ogromnym plusem jest także brak oddzielnych wersji dla urządzeń mobilnych, co pozwala zmniejszyć koszty. Jednak wzrost transferu danych może okazać się problematyczny, zwłaszcza dla użytkowników posiadających małe pakiety internetowe. Bywa, że pojawiają się kłopoty z obsługą stylów CSS3 w starszych wersjach przeglądarek, a także problemy z dobraniem odpowiednich rozdzielczości. Kolejnym minusem jest czasochłonność testowania i długi czas wdrażania usługi.

A co z pozycjonowaniem?

Z punktu optymalizacji serwisu pod kątem SEO, korzystne jest projektowanie stron RWD, gdyż nie ma obawy przed powielaniem treści w przypadku błędnej realizacji. Na obu wersjach znajduje się ta sama zawartość pod tym samym adresem. Jeden wspólny adres ułatwia użytkownikom udostępnianie treści i dzielenie się linkami. Google zaleca korzystanie z RWD, gdyż używanie jednego adresu URL pozwala na uniknięcie skomplikowanych przekierowań, a Googleboty mogą odkrywać zawartość stron bardziej efektywnie. Ponadto Google wspiera trzy techniki budowania witryn zoptymalizowanych pod urządzenia mobilne: strony RWD, strony dynamicznie obsługujące wszystkie urządzenia za pośrednictwem tego samego zestawu adresów URL, oraz witryny posiadające oddzielne wersje na komputery i urządzenia przenośne.

Jak widać żadna technologia nie jest doskonała, a to jaką wybierzesz, zależy od twoich indywidualnych potrzeb. Jedno jest pewne – warto zoptymalizować serwis pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, w przeciwnym razie może okazać się, że wczytywanie strony na smartfonie czy tablecie będzie utrudnione albo po prostu niemożliwe.

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 1654

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót