Ważna zmiana w prawie - użytkownicy muszą być informowani o zapisywaniu na ich komputerach plików "cookies"!

Ważna zmiana w prawie - użytkownicy muszą być informowani o zapisywaniu na ich komputerach plików "cookies"!

Tak głosi nowe prawo telekomunikacyjne, a dokładnie jeden z przepisów dotyczący tzw. „ciasteczek”, który wszedł w życie 22 marca 2013 roku. Od tej pory administratorzy witryn internetowych muszą jednoznacznie informować użytkowników o zbieraniu plików „cookies”.

Czym są cookies?

To małe pliki, które zapisywane są na dyskach naszych komputerów, dzięki którym serwisy zapamiętują nasze preferencje i podstawowe dane jak np. hasło czy login ale też np. zawartość naszego koszyka, gdy z jakiś powodów porzucimy go. Z drugiej jednak strony pliki te mogą też służyć do śledzenia naszej aktywności w sieci, co wzbudza pewne kontrowersje jeśli chodzi o ochronę danych osobowych i prywatności. Dzięki „cookies” administratorzy witryn mogą zbierać statystyki dotyczące wizyt użytkownika w serwisie (np. za pomocą popularnego programu Google Analytics), ale też np. prezentować mu reklamę dobraną do jego zainteresowań czy preferencji. Nie dziwi zatem fakt, że nie każdy może chcieć, aby informacje na jego temat były gromadzone i przetwarzane nawet jeśli nie zawierają danych osobowych.

 

Nowe prawo = nowe zasady.

Unia Europejska już dawno dostrzegła problem związanych z plikami „cookies” i dlatego powstały regulacje prawne, które mają za zadanie unormować tą sytuację. Polskie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC) opracowało nowe prawo telekomunikacyjne, które weszło w życie dnia 22 marca 2013 roku. Nakłada ono na administratorów stron konieczność informowania użytkowników o fakcie zbierania plików „cookies” i o tym, jak można z tego zrezygnować. Mówi o tym art. 173 nowej ustawy.

 

Kogo dotyczy ten przepis?

Nowy przepis odnosi się tylko do polskich przedsiębiorców. Regulacja ta nie obejmuje zatem podmiotów z innych państw Unii Europejskiej czy też spoza niej. Każdy z tych przedsiębiorców stosuje własne prawo tj. np. polscy przedsiębiorcy działający w Wielkiej Brytanii zbierają „cookies” zgodnie z polskim prawem.

 

Jak informować?

Na szczęście ustawodawca nie wymaga od nas, abyśmy umieszczali na swoich stronach wielkie, krzykliwe napisy informujące o zbieraniu plików „cookies” oraz przycisku „tak, zgadzam się”. To ustawienia przeglądarki są bowiem traktowane jako wyrażenie albo nie takiej właśnie zgody. Informacja o zbieraniu plików „cookies” powinna być jednak przedstawiona w sposób zrozumiały i przejrzysty. Nie możemy zatem umieścić linku dotyczącego „ciasteczek” w mało widocznym miejscu na stronie bo grożą nam z tego tytułu sankcje karne.

 

Informować czy nie?

Wielu administratorów zastanawia się czy informować użytkowników o zbieraniu plików „cookies” czy też nie. Choć nowe prawo zapewne nie wszystkim przypadnie do gustu to, jednak warto je respektować. Kary za brak zgody na przesłanie i zapisywanie ciasteczek są niezwykle dotkliwe i wynoszą do 3% przychodów za poprzedni rok. Jeśli zatem kogoś nie przekonuje prawo do zachowania przez użytkownika prywatności, to myślę, że już same sankcje finansowe są wystarczająco dobrym powodem do zamieszczenie na swojej stronie www czy też w sklepie online stosownego komunikatu. Oryginalne brzmienie art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego w części, która może dotyczyć cookies:

1. Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
  1. abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
    • a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
    • b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
  2. abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
  3. przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
2. Abonent lub użytkownik końcowy może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi. 3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji, o której mowa w ust. 1, jest konieczne do:
  1. wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
  2. dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego (...)

Pełną znowelizowaną ustawę Prawa Telekomunikacyjnego można pobrać ze strony: http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/1445

 

Film informacyjny przygotowany przez IABPolska:

 

Kategorie:

Tagi:

Liczba wyświetleń: 621

Podobne artykuły

Komentarze

« powrót